Close

Loading Pasākumi

« All Pasākumi

ESTONISHING! Igaunijas laikmetīgo rotu mākslinieku grupas izstāde MIGLA / UDUJUTT

Marts 29 - Aprīlis 19

Marts 9, 2019  –  Aprīlis 19, 2019

 

Mākslas galerijā PUTTI no 29. marta līdz 19. aprīlim notiek ESTONISHING!

Igaunijas laikmetīgo rotu mākslinieku grupas izstāde  MIGLA / UDUJUTT

Blīva migla samazina redzamību, bet stiprina skaistumu. Tā nedroši mūs brīdina, taču atver jaunas perspektīvas. Migla ir gaistoša, taču tverama. Tā ļauj mums sajust gaisīgumu un dod mums vietu atelpai. Pelēko toņu vertikāles radīs laikmetīgo rotu mākslinieku grupa no Igaunijas, kuri veidos miglas sarunas mākslas galerijā PUTTI.

ESTONISHING! 13 Igauņu mākslinieki ar vienotu nacionālās identitātes fonu, tautas tradīcijām, vēsturi – bet tik dažādi – katrs ar savu īpašu identitāti un raksturu. Viņi ir kā metafora, kas apvieno izteiktus individuālistus – katru ar savu rokrakstu.  Un vienīgais viņu īstenais kopsaucējs ir ambīcija – izmantot rotas kā atslēgu katra paša iztēles pasaulei.

Tanels Vēnre (Tanel Venre): “Mūsu daiļamatmeistaru kultūra sakņojas mežā. Tas šķiet vienkārši un tieši šajā apstāklī ir maģija. Kokainā un arhaiskā stila tīrība ir visu abstrakciju pamatā. Te nav vajadzības pēc trokšņa, čuksti ir pietiekami skaļi.”

Igauņu valoda, iespējams ir vienīgā valoda pasaulē kurā rotaslietai un sirsnībai ir viens vārds – EHE.

Ievērojamais Brazīlijas galerists Tomass Kons (Thomas Cohn), kurš pārstāvēja galeriju Galeria Thomas Cohn no San Paolo, kā spožs meteors ieradās Tallinā, lai igauņu laikmetīgo rotu ieraudzītu, iepazītu, iemīlētu un aizvestu uz Brazīliju. Galeria Thomas Cohn piedalījās starptautiskajā laikmetīgo mākslas rotu izstādē Schmuck 2016, Minhenē, kur pirmo reizi tika demonstrēta rotu izstāde ar nosaukumu ESTONISHING!

Uz jautājumu par izstādes nosaukumu – izstādes kurators Tanels Vēnre atbild: “Mums bija vairākas versijas, bet Tomass nāca klajā ar ESTONISHING! Tas likās vispiemērotākais, jo uzreiz saprotams, ka dalībnieki nāk no Igaunijas un nepareizi uzrakstīts vārds instinktīvi pievērš uzmanību.”

Grupas ideoloģiskais fundaments ir divas spilgtas personības igauņu mākslā – rotu dizainā,  Igaunijas Mākslas akadēmijas rotu nodaļas profesore, starptautiski atzīta igauņu rotu māksliniece Kadri Malke (Kadri Malk) un galvenais komunikācjas meistars Igaunijas Mākslas akadēmijas Dizaina fakultātes profesors, fotogrāfs, lektors, daudzu starptautisku izstāžu dalībnieks Tanels Vēnre ( Tanel Veenre).

Katrs izstādē pārstāvētais mākslinieks ir individuāls.  Savā starpā mākslinieki vienlaicīgi ir gan vienoti, gan atšķirīgi. Pēc rotām spriežot ir sajūta, ka konkrēto mākslinieku uzmanība, veidojot rotas, ir vērsta uz spirituālām kvalitātēm. Izstādes darbiem piemīt introvertums, varbūt pat mazliet tumšs noskaņojums, kas raksturīgs ziemeļniekiem – tāpat kā iedziļināšanās detaļās.

Cilvēki runā par garīgiem centieniem, vēlmi līdzdarboties ārpus fiziskās realitātes. Spēja radīt troksni un pārpalikumu, saglabājot skaidru virsmu. Dabas tuvums, pirkstu nospiedumu jutīgums, un, pat, ja ausis tiek atstātas ārpus redzesloka – no tā nevar izbēgt.

Laikmetīgā rota ilustrē burvju sajūtu un vilinājumu. Daba – kā kults – tiek iestrādāta laikmetīgajās rotās. Var droši teikt, ka šodienas igauņu rotu mākslinieki ir laikmetīgās rotu mākslas platformas pamats, kas jau ir piesaistījuši pasaules uzmanību. Protams, ka eksistē formāts un konteksts, no kura nav iespējams aizbēgt, bet mākslinieks ir tieši tas, kurš rada ne tikai lietas, bet arī telpu komunikācijai starp lietu un cilvēku.

Visus galerijā izstādītos darbus var iegādāties.

 

Izstādes Kuratori:

Tomass Kons (Thomas Cohn) (1934-2018 );

Tanels Vēnre (Tanel Veenre)

Atbalstītāji: Igaunijas Kultūras Fonds, Igaunijas Kultūras Ministrija

 

Izstādē piedalās:

Kadri Malke (Kadri Mälk) – strādā ar dārgmetāliem, nepieļaujot kompromisus ne materiālu izvēlē, ne to interpretācijā – rotu veidolā. Viņas rotām piemīt melanholijas piestrāvots poētisms un viņu interesē tumšo  kaislību skaistums.

 

 

Nilss Hints (Nils Hints) – savos darbos izmanto uzgriežņu atslēgas no pagalma vai lūžņiem – tos saplacinot ar smagsvara āmuru, izmantojot dzelzs kalēja prasmes un metodes.

 

Jūlija Marija Kīnnapa (Julia Maria Künnap) – rotas ir kā saistviela, kas savieno plaisu starp momentāno un bezgalīgo.  Tās ir kā īsts brīnums. Viņai nav bail no tehniskām grūtībām. Lai izgatavotu rotu, māksliniece izmanto laikietilpīgas, darbietilpīgas un intensīvas metodes, veidojot rotas ar dažādām formām un no dažādiem materiāliem.

 

Ketli Tītsare (Ketli Tiitsar) – materiāls ir koks, populārs un izplatīts materiāls ar bagātīgu potenciālu. Iespējams, mazliet riskants, jo pastāv iespēja kļūt garlaicīgam. Māksliniece uzdod jautājumu: Vai gadsimtus vecs koks diktē stilu?

 

Kristīna Lauritsa (Kristiina Laurits) – kārtējo reizi uzjundī slideno jautājumu – kas tad ir rota, miniatūrs mākslas darbs vai funkcionāls objekts?

 

Marija Valdma (Maria Valdma) – pazīstama ar kosmosa objektu poētisko apstrādi. Savos darbos studē telpu un tās atmiņu. Māksliniece izspēlē fiktīvas tikšanās un sanāksmes, nejauši atlasot skaitļus un notikumus, kas veido jaunas teritorijas/ nākotnes pasaules/ utopijas. Viņu dzimums, tautība un amats ir pārveidojies – ugunsgrēka rezultātā viņi ir kļuvuši vienlīdzīgāki. Darbos izmanto tādus materiālus kā dedzinātu koku, betonu, krāsu, sudrabu.

 

Darja Popolitova (Darja Popolitova) – veidojot kolekciju koncentrējās uz psiholoģiskām un filozofiskām pārdomām, personas iekšējām jūtām un to projekciju uz realitāti – ieliekot darbos noteiktas emocijas – pašpietiekamību, lepnumu un aizrautību.

Villu Plinks (Villu Plink) – norobežojas no dekorativitātes. Viņa rotas top no metāla un gaistošiem materiāliem (papīra, vinila fragmentiem, kartonu, auduma). Viņš spēlējas ar gaismām un ēnām, rotu tēliem.

 

Tanels Vēnre (Tanel Veenre) – rotas – vai tas būtu jūras zilajos toņos nokrāsots austeres vāks, koks, sveķi, jūras zirdziņi, sirds, krusta motīvs, akmens – katru to uzlūkotāju vai nēsātāju aizvedot paša sajūtu un pieredzes apcirkņos. Turklāt atšķirībā no verbālās, taktīlajā valodā nepastāv lingvistiski ierobežojumi. Tajā var sarunāties ikviens, nosacīto vārdu krājumu veidojot katra paša pieredzei. “Arī simboli – sirds, krusts, saule, ir saprotami bez vārdiem, tāpēc man patīk tos izmantot” skaidro mākslinieks.

Tanels Vēnre, piespraude “Pusnakts” – Melnkoks, sudrabs 925. Fotogrāfs – Tanels Vēnre

Mārja Nīnemāgi (Maarja Niinemägi) – pieder vienkāršas un elegantas gravēta akmens piespraudes. Tīras, vienkāršas un dabiskas līnijas. Savos darbos izmanto tādus materiālus kā piena opālu, bifeļa ragus, pērles, sudrabu un zeltu.

Mārja Nīnemagi, piespraude “Melnā Tinte” – Melnkoks, sudrabs 925. Fotogrāfs – Mārja Nīnemagi

Sofia Hallika (Sofia Hallik) – mākslas darbu estētisko kodu veido ideāla formu simetrija, materiāla sintētiskais raksturs, jaunākās digitālās tehnikas un vizuāli monohromatiskas paletes izmantošana rotu radīšanā.

Sofia Hallika, kaklarota – 3D printēti sveķi, pigmenti, oksidēts sudrabs. Fotogrāfs – Sofia Hallika.

Pireta Hirva (Piret Hirv) – rotas ir kā aprauti žesti, kas izvairās pateikt pārāk daudz, visas tālākās interpretācijas atvēlot skatītāja (nēsātāja) iztēles robežām.

Pireta Hirva, piespraude “Skatiens” – Sudrabs 925. Fotogrāfs – Pireta Hirva.

Eve Margusa-Villemsa (Eve Margus – Villems) – pārsteidz ar savu sajūtu trauslumu un delikātumu, izcila kaula materiāla apstrādes meistare.

Eve Margusa-Villemsa, auskari “Pārbaudītāji” – Grebts rags, sudrabs 925. Fotogrāfs – Eve Margusa-Villemsa

 

Detaļas

Sākums:
Marts 29
Beigas:
Aprīlis 19