Close

Maijs 1, 2013

Konceptuālā rota

Starptautiska izstāde „Konceptuālā rota”

no 2011. gada 23. septembra līdz 22. oktobrim

Pirmo reizi  mākslas galerija „PUTTI”  piedāvā  iespēju iepazīties ar Latvijā mazpazīstamo novirzienu rotu mākslā – KONCEPTUĀLO ROTU.  Izstādes  dalībnieki ir jau atpazīstamību un panākumus guvuši konceptuālo rotu mākslinieki no  dažādām pasaules valstīm.

Konceptuālā māksla ir  Eiropas un ASV mākslas virziens, kas radies 20. gs. 60. gadu beigās. Tās pārstāvji tiecās dematerializēt mākslu, propagandējot jauno principu „māksla – ideja”, kas dominē pār tradicionāli estētiskajiem un materiālajiem uzdevumiem.  Konceptuālā māksla nebalstās uz vizuāli estetizētu baudījumu, bet gan uz iedziļināšanos, domāšanu un intelektuālu piepūli, kas ne vienmēr ir ērta. Tā nav apgalvojoša, konceptuālā māksla ir jautājoša, tādejādi veidojot dialoga formu ar skatītāju.
Arī konceptuālo rotu virziena aizsākums meklējams 60. gados. Konceptuālā rota sakņojas tradīcijās, juveliermākslas vēsturē, amata prasmēs un tai ir mūsdienīgs raksturs – konceptuālo rotu mākslinieki ir realitātes katalizatori,  aktīvas pozīcijas un ideju paudēji.  Mākslas galeriju darbs ir turpināt šo ideju izplatīšanās procesu.
Konceptuālajā rotā, līdzīgi kā mūsdienu rotās, tiek izmantoti cēlmetāli, dārgakmeņi, dabas materiāli, plastmasa, porcelāns, diegi utt. Skaistums ir kas vairāk par greznojošu un izdaiļojošu. Konceptuālās rotas ir sastopamas dažādās formās un tās iekļaujas kategorijā ‘māksla’. Visi paziņojumi rotās – estētiskie, politiskie, ideoloģiskie un sociālie – ir sentimentāli un provokatīvi, tātad dēvējami par konceptuāliem.
Arī šai izstādei atlasītie darbi ir eksponēti ar mērķi pastarpināti iesaistīt skatītāju un kļūt par aktīvu līdzdalībnieku mākslinieku paustajai iecerei, vēstījumam, jautājumiem, ironijai, attieksmei, kas ir ieguvusi aprises un fizisku esamību rotu formā.

Adam Grinovich / Zviedrija

Sērija „Atavisms”

„Atavisms” (tādu īpašību parādīšanās kādam indivīdam, kuras bijušas raksturīgas tāliem tā senčiem) tiecas ieplūst gan pagātnē, gan nākotnē. Rota var atgādināt ko antīku, kaut ko saglabājušos, kaut ko izdzīvojušu gadu gaitā.

Rota funkcionē caur tās pielietojumu, tās nēsātājs piešķir kontekstu komunikācijai un sapratnei. Atavisms šo sapratni veicina ar savu specifisko aromātu, ar savu trauslumu. Ar savu materiālo kvalitāti un formālo izteiksmi rotas spēj dzīvot mūžīgi vai arī sadrupt putekļos.
Darva – utilitārais materiāls ar sev raksturīgo aromātu, ir manu rotu galvenais elements. Radīšanas procesā darbi degradējas vai  drīzāk atplaukst, ierosinot to labošanu, iznīcināšanu vai pat piedzimšanu. Rotas atklāj simbolisku patiesību –  tas ir līdzeklis, emblēma vai atpazīstams materiāls, kas sevī apvieno vecuma sajūtu un izsmalcinātības elementu.
Mana motivācija ir nēsātāja un objekta izveidotais dialogs. Mēs kā cilvēki, instinktīvi sadalām pasauli divās daļās: kas mums ir būtiski un kas nav. Mans mākslinieka nolūks ir aizturēt šo vērtības izjūtu, un pievērst  uzmanību  pasaules daļām, kas mūs iespaido.

https://www.adamgrinovich.com/

Ana Cardim / Anglija

Savos darbos Ana Cardim izmanto rotas kā platformu sabiedrības diskusijai, tie kļūst par mijiedarbības mikro ierīcēm, kas stimulē dinamiskus dialogus un veicina kritiskā viedokļa rašanos publiskajā sfērā.

Pēc mākslinieces domām, kad ķermeņa rotājums ir vairāk nekā izdaiļojoša rota, tas kļūst par kaut ko citu. Citiem vārdiem sakot, kad estētiskais objekts pārsniedz vienkāršā ķermeņa rotājuma funkciju, tas iegūst citādu vērtību.
Darbs “Not For Sale” (latv. – “Nav paredzēts pārdošanai”) ir dzimis no konflikta analīzes starp globālo ekonomisko krīzi un to pavadošo vērtību krīzi.
Laikā, kad devīzi “Es domāju, tātad, eksistēju” būtu jānomaina uz “Man pieder, tātad, eksistēju”, šķiet, ka viss ir radīts pārdošanai un viss ir izteikts naudas vērtībā “perversijas akciju tirgū”, kuru ir radījusi un uztur pastāvošā kapitālisma sistēma.
Šī sistēma nepiešķir pienācīgu svarīgumu indivīda vajadzībām, jo pats indivīds ir spiests integrēt šo materiālisma sistēmu, lai nodrošinātu sev izdzīvošanu, kas noved pie ciešanām un izmisuma sajūtas par to, ka šīs vajadzības nevar tikt apmierinātas. Mūsdienās dominējošā “Matērijas impērija” nenovērtē Cilvēku un viņa autentiskumu.
Anai ir svarīgi uzsvērt “nemateriālās lietas”, kuras nevar pārdot kā preci, piemēram uzticību, draudzību, mīlestību, atmiņas, sapņus, prieku, nevainību, cerību u.c. Uzticība, piemēram, vai nu ir, vai nu nav. Pat bagātākais cilvēks pasaulē nevar nopirkt cita cilvēka uzticību. Šo vērtību patiesā būtība liedz jebkāda veida finansiālo novērtējumu, tomēr tā pieļauj Cilvēkam tīkamu un patiesu bagātību.

https://anacardim.com/

Anastasia Young / Anglija

Es izmantoju dažādu elementu lējuma  un salikšanas kombināciju savā darbā. Lējuma elementi tiek ņemti no dekonstruētiem (un tādēļ pārstrādātiem) plastikas mehānismiem, un šo komponentu transformācija  vērtīgos metāla objektos ir būtiskākais moments.

‘Mašīnas’ loma mainās pilnībā, kad tā ir sadalīta sīkās daļiņās un atdalīta no savas funkcijas. Mani intriģē funkcijas nosacītais stāstījums un veidi, kā objekts ar savas formas palīdzību demonstrē šo funkciju. Savukārt, manas rotas ir tieši pretējas, jo tās nefunkcionē gaidītajā veidā un ļoti bieži nav nekas vairāk kā estētiskas pseido mašīnas, reducētas līdz savdabīgam dekoratīvam dīvainam priekšmetam.
Iedvesma bieži nāk no pašiem elementiem un es tiem ļauju diktēt, kā tie tiks lietoti pēc savas formas – forma  nosaka arī pozīciju akmeņu novietošanai, papildinot  patinētā metāla krāsu paleti. Man ir būtiski, lai rotai piemīt vecuma sajūta un patina, ko es izmantoju, piedod gandrīz industriālu, sarūsējušu kvalitāti.  Mani iespaido arī antīki objekti, īpaši ar  iekšējiem mehānismiem, kurus iespējams sadalīt sīkākās daļās.
Man patīk darbs ar jauktiem materiāliem, piem.,  koks, kauls, porcelāns un rags, un izaicinājums kombinēt tos ar dārgiem metāliem;  mani aizrauj tehnisku problēmu risināšana un komplekso konstrukciju radītie izaicinājumi.

https://www.anastasiayoung.co.uk/

Eugenia Ingegno / Itālija

Es skatos uz nedzīvotām otrajām dzīvēm, kaut kas, kas nav noticis, bet kas varētu būt noticis. Situācijas, kas ieraudzītas uz īsu mirkli vien un atstātas gaidot. Portreti, kas uzplaiksnījuši, nosapņoti vai tikai iztēloti.

Objektu sērijas, reālas vai nē, uzkrātas un salauztas, lai atklātu to, kas man ir būtisks- dekoratīva detaļa vai fragments, ar ko pilnīgi pietiek, lai atsauktu atmiņas fragmentus.
Es tveru formu, iespiežot materiālu  spiedveidnē, līdzīgi kā fotogrāfs notver attēlu ar gaismas nospieduma palīdzību. Viss, kas ir bijis un  kas ir palicis pāri. Lieta eksistē vai ir eksistējusi. Šī ir realitāte un pagātne vienaicīgi; pagātnes izstarošana: maģija.

https://www.eugeniaingegno.it/

Felieke van der Leest / Nīderlande

Dzīvniekiem ir īpaša vieta manā sirdī. Daudziem dzīvniekiem tiek piešķirta sociāla dzīve kā ornamentiem. Funkcionālitāte nav aspekts, kas iedvesmo mani, galvenā motivācija vienmēr ir neparasta stāstu stāstīšana.

Es  bagātina rotu dizainu ar tekstila tehniku izmantošanu. Kombinējot to ar zeltu, sudrabu un plastiku, desmit gadu laikā esmu  attīstījusi  savu individuālo manieri. Bez acīmredzamās jautrības mani darbi atklāj arī negaidīti nopietno pusi, tiek skartas mūsdienu problēmas – tādas kā vide, dzīvnieki un dažādi sociālie jautājumi, līdzīgi kā Fontēns savās fabulās, atklājot monētas otru pusi.

https://www.feliekevanderleest.com/

Isabell Schaupp / Vācija

Šajā sērijā piltuves kļūst par prominentu īpašību. Mākslīgs ‘orgāns’  komunicē ar iekšējo un ārējo pasauli.

Katrai mēneša dienai  jauna piltuve – tas nozīmē, ka katra rotas sastāv no 28 – 31 piltuvēm, t.i. dienām. Šīs trauslās struktūras ir saplacinātas, tādēļ tās ieraudzīsiet tikai ar otru mēģinājumu, interesanta spēle starp divām un trīs dimensijām.

https://www.isabell-schaupp.de/

Margherita de Martino Norante / Itālija

Manis radīto rotu apvienojošais elements ir iedvesma. Tie reprezentē drēbes vai maskas, lietas, ko cilvēki nēsā, lai atklātu/noslēptu vai nomaskētu sevi.

Materiāli, formas, krāsas, atmiņas, dienas noskaņojums, jebkas var būt iedvesmojošs..
Es izmantoju dažādus materiālus un tehnikas, no kažokādas līdz korallim, no sudraba līdz emaljēta vara stieplēm.

Ziņkārība ir mani mudinājusi nodarboties ar rotu dizainu. Tas ir brīnišķīgi, ka kāds cits var vēlēties tās nēsāt. Apbrīnojami, ka jebkurš var izvēlēties robežas savam darbam: es meklēju savējās.

https://www.margheritadmn.com

Maria Cristina Bellucci / Itālija

Es pamanīju, ka sagriežot krāsainos zīmuļus un saliekot tos kopā, es iegūstu daudzkrāsainu virsmu un apkārt gaišu koku; mani interesē darbs ar šādu virsmu.

Sešstūru krāsainie zīmuļi  lieliski saskan un kļūst par vienu veselumu kā bišu stropa šūniņas.
Izmantotas tiek tradicionālās zeltkalšanas un kokapstrādes tehnikas. Kad zīmuļi tiek salīmēti kopā, tie jau ir kā viens veselums. Patina tiek izmantots, lai aizsargātu koku, lai tas būtu ūdensizturīgs.
Šobrīd es izjūtu nepieciešamību lietot ikdienas materiālus, ko mēs lietojam un kas mums ir ampazīstami. Manu darbu sākumpunkts ir materiāls. Mani apbur tā iedzimtais skaistums. Es atbrīvojos un ļauju sev mijiedarboties ar  materiāliem. Materiāls ir tas, kas vada mani.
Savu nodarbošanos es uztveru kā spēli. Tāpat kā bērniem spēle nozīmē augšanu un mācīšanos, grūtību pārvarēšanu, es atrodu spēlēs dziļu filosofiju. Gan dzīvē, gan darbā es atrodos meklējumu stāvoklī, kas apmierina manu iekšējo tieksmi pēc zināšanām, galvenokārt, caur manu instinktīvo pusi.  Ir vēl daudz kas  atklājams ārpus mūsu racionālās puses, un te es arī rodu iedvesmas avotu.

https://www.mcbjewellery.com/

Poly Nikolopoulou / Grieķija

Mans darbs ir komunicēšana ar cilvēkiem un pašai ar sevi…

Veidojot rotu,  ļoti būtisks ir process, sajūta, ka eksperimentēju, un enerģija, kas atspoguļojas katrā priekšmetā; mirkļa kļūda ir tas, kas man patīk un ko vēlos atbalstīt savā darbā.

Man patīk ideja par kaut kā tāda veidošanu, kas gala rezultātā rada dažādus tēlus, formas un veido manas koncepcijas definīciju.
Dodu priekšroku tādiem cietajiem materiāliem kā sudrabs, spēlējoties ar cirvi un uguni, iegūstot gala rezultātā formas un krāsas, kas tos padara dzīvu.. dažkārt abstraktā veidā un citreiz- pārnestā nozīmē.

https://www.polynikolopoulou.gr/

Silke Fleischer / Beļģija

Savās pēdējās  rotu sērijās es akcentēju ikdienas objektus kā dārgakmeņus. „Picups” un „Fittings” sērijās es fokusēju uz mūsu attiecībām ar masveida ražotiem objektiem, kam ikdienā uzmanību nepievēršam. Daudzām no šīm lietām pat vairs nav nosaukuma, bieži  ikdienas ‘neredzamības’ dēļ.

Izņemot (angliski – pick up) šīs  lietas no konteksta, es pārdefinēju šos objektus par lietām (ar atsauci uz Martina Heidegera ‘lietu’ definīciju- lieta ir objekts, ko pieņemam un saistam cieši ar savu personīgo dzīvi).
Mani darbi ir, pirmkārt, ‘randez-vous’ – nejauša satikšanās ar priekšmetu, kas tika izrauts no tam ierastā konteksta un pacelts citā statusā.

https://www.silkefleischer.com/

Dace Vītola / Latvija

Mums apkārt ir daudz dažādu lietu – citas vairāk, citas mazāk vajadzīgas. Atstarotājs, lai cik necils un parasts savā būtībā tas nebūtu, ir ierindojams vajadzīgo lietu saraksta pirmajā rindā. Tas glābj dzīvības, ļaujot  atkal un atkal  satikt savus mīļotos.

BLING – BLING atstarotāju kolekcija apvieno gan skaisto, gan funkcionālo.  Tā ir estētisks baudījums, krāsu prieks vizuāliem gardēžiem un drošības sajūtas radošs  kopums.
Drošība nav modes lieta, taču, ja to var par tādu veidot – tad nekas uz šīs pasaules nevar būt modīgāks.

Nora Rochel / Vācija

Sērija “Phytophilia”

Šīs darbu grupas nosaukums ir „Phytophilia”, kas nozīmē ‘mīlestība uz augiem’. Iedvesmu esmu smēlusies no dzīves brīnuma, augšanas cikla, uzziedēšanas un satrūdēšanas. Akcents tiek likts uz dzīves enerģiju, augu un ziedu pozitīvo simboliku, kas apzīmē augšanu un auglību.

Darbs ar vasku un materiāla potenciāla izpēte ir manas metālkalšanas procesa pamatsoļi. Es strādāju ar dažādiem vaskiem – sākot no sintētiskajiem plastikai līdzīgajiem līdz augstas kvalitātes bišu vasku.

Mīlu strādāt ar tradicionāliem zeltkalšanas materiāliem, ieskaitot sudrabu, zeltu, bronzu un tēraudu to kvalitātes un ilgmūžības dēļ, pievienojot šiem nopietnajiem metāliem rotaļīgas detaļas vai vienkārši atstājot uz virsmas pāris pirkstu nospiedumus,  piešķiru saviem darbiem viegluma elementu.
Strādāju ar godīgās tirdzniecības ceļā iegādātu zeltu, kad tas vien ir pieejams, jo ilgtstspējība un godīgā tirdzniecība ir viņas sirdij tuvi jautājumi.

https://www.nora-rochel.de/

Ara Kuo / Taivāna

Esmu uzaugusi otiņu pasaulē; ar to radīšanu mana ģimene nodarbojas četrās paaudzēs. Maigums, smalkums un siltums ir manas bērnības asociācijas ar otiņām, kas ir kļuvušas par manu galveno iedvesmas un enerģijas smelšanās avotu.

Šajā rotu sērijā esmu izvēlējusies strādāt ar tradicionālo ķīniešu kaligrāfijas otu – atmiņu fragmentu par manām bērnības mājām šajā garajā rotu mākslas ceļojumā…
Kaligrāfijas otiņas ir tilts uz pilnīgi jaunu kreativitātes pakāpi, jaunu dzīvi, jaunu mākslas valodu. Tā ir jaunā prieka, siltuma un maiguma pilna rotu mākslas valoda. Pieskaroties maniem darbiem, jūs pārņems tīkama maiguma sajūta, caur kuru es nododu lepnumu par savas ģimenes arodu un tā nākotni mūsdienu rotas laukā.
Krāsu kaleidoskops, kas iemūžina dzīves vērtīgākos mirkļus.
Ironiskas metaforas, kas pastiprina sajūtas un piešķir citas dimensijas.

https://www.arakuo.com/

Doris Betz / Vācija

Veidojot savas rotas, es jūtos, it kā man kabatā būtu noslēpumainā lidojuma biļete, neziņā par to, kurp tas mani aizvedīs. Tajā pašā laikā man ir savs mērķis – beigās ir jāsanāk sasodīti labai rotai.

Es vienmēr cenšos izdomāt procesus, kas būtu ārpus manas kontroles, es ļauju lietām notikt pašām par sevi, esmu spontāna un uzmanīga, sekoju savam instinktam un arī savai pieredzei.
Šis process – neziņa, negribēšana, vienkārši spēle, brīvības sajūta, bez nolūka, gadījuma rakstura…un pēkšņais satraukums…un tad tā īstā brīža atpazīšana, kad atkal jāuzņemas kontrole – ir līdzsvarošanas akts.
Plastmasas un tai līdzīgu materiālu periods man ir beidzies – es atgriežos pie metāla! Galvenokārt tāpēc, ka tas ir sarežģīts izaicinājums attīstīt ko jaunu.

Liisa Hashimoto / Japāna

Es nodarbojos ar rotu radīšanu vairāk kā 15 gadus un, galvenokārt, izmantoju sudrabu, varu un misiņu. Lielākā daļa manu darbu iegūst savu veidolu no dabā dzīvojošām būtnēm, kaut kā organiska. No mazas sēkliņas izlīdušais dīglis, ūdens tuvumā augošā sūniņa utt.

Es sajūtu daudz enerģijas šajās mazajās dabas radībās.
Visvairāk man patīk izraisīt smaidu cilvēku sejās un sniegt enerģiju caur saviem darbiem. Manas rotas ir arī manu sapņu izpausme!

https://www.hinge-dept.com/

Nicolas Estrada / Spānija

Es savos darbos izmantoju daudz ieroču elementu. Rotu sērijā ‘Sin’ (latv. ‘Grēks’) tie ir savīti krusta formā un žvadzina uz ļoti tradicionālā izskata rožukroņa pamatnes. Ieroči ir lējums no plastmasas rotaļlietām –   mūsdienu šautenēm un pistolēm. Tie izskatās trausli, bet industriāli, kontrastējot ar rožukroņa stikla pērlēm un katoļu svēto bildēm.

Nekādas kautrības par krusta aizvietošanu ar ieročiem! Darba vēstījums ir skaidri nolasāms: organizētās reliģijas un tās vārdā reliģijas sekotāju pieļautā vardarbības kritika. Tas nav nekas jauns, tomēr šo priekšmetu izmantošana padara ziņojumu vēl skaidrāk uztveramu.

https://www.amarillojoyas.com/

Emmanuel Lacoste / Francija

Ķermenis ir kā lolotais mājdzīvnieks. Saģērbts, ieveidots, tetovēts, izrotāts.
Ķermenis ir viena no pēdējām mums palikušajām individuālās kreativitātes paradīzēm. Un ainava, kas izsaka mums pieņemamo egocentrisko ekscentrismu.

“Pēc prieka tikt pārsteigtam nav lielākas baudas par prieku šo pārsteigumu sniegt.” Charles Baudelaire
Rotu darināšanas mākslu no citiem mākslas veidiem izceļ viena īpašība – rotas tiešais fiziskais kontakts ar ķermeni. Mēs nēsājam tās uz un dažreiz iekš savas ādas. Šī tuvība veido ļoti intīmas un personiskas attiecības starp mums un rotu.
Manas koncepcijas pamatā ir pētījums par attiecībām starp ķermeni un rotu, starp rotu un ķermeni.

https://www.emmanuel-lacoste.com/

Gigi Mariani / Itālija

Vairāk kā divdesmit piecus gadus es strādāju par zeltkali Modenā, Itālijā. Kopš jaunības mani ir interesējuši un piesaistījuši metāli un to neskaitāmās iespējas, sevišķi to pārklāšanās, oksidācija un slāņu secību variācijas.

Savā darbā es mēģinu transformēt ikdienas emocijas mūsdienu rotās un unikālajos mākslas darbos vienkāršā, neformālā un spontānā veidā. Tas ļauj man ģenerēt jaunas situācijas, bet mākslas cienītājiem – attīstīt sajūtas no šīm situācijām. Mans mērķis ir virzīties no vienkāršās rotas koncepta uz plašāku – skulptūras un mākslas darba – konceptu.

https://www.gigimariani.it/

Sigurd Bronger / Norvēģija

Propelleris, saspraužamā adata, balons, atslēga, voltmetrs – ar šiem objektiem Sigurd Bronger pārveido mākslinieciskās rotas ideju.

Šis norvēģu „rotu inženieris” ļauj mašīnu un instrumentu valdzinājumam brīvu vaļu savos atjautīgajos rotu darbos, kuros dabiskie materiāli un ikdienas lietas pārtop asprātīgajās un pedantiski izpildītajās konstrukcijās.
Savā Laboratorium Mechanum, Bronger rada atjautīgās „valkājamās ierīces” – pilnīgi jaunu izpausmes formu mijiedarbībā ar rotu, mākslu, dizainu un tehniku.

https://www.sigurdbronger.no/

Tarja Tuupanen / Somija

Akmens ir mans galvenais rotu materiāls, jau vairāk kā 10 gadus tas nebeidz mani izaicināt un pārsteigt. Mīlu to par nepastāvību un ienīstu par tā ierobežotību.

Darba process ar akmeni vienmēr ir laikietilpīgs, es nevēlos to romantizēt un piešķirt tam meditatīvās un garīgās īpašības, tomēr jāatzīst, ka lēnīgumam piemīt īpaša vērtība, tas atraisa manu domāšanu. Sākumā es centos ignorēt akmens smagnējumu un neveiklību, padarot to maksimāli vieglu un plānu, bet tagad es vienkārši jautāju, ko pats akmens vēlas man pateikt.
Ideja un materiāls iet roku rokā, bet dažreiz akmens sniedz kvalitātes, kuras pašas diktē noteikumus  – krāsas maiņu, vai līniju, vai struktūru. Tad es mainu savu sākotnējo plānu. Bieži vien es apzināti meklēju šos dārgumus priekš saviem darbiem. No otras puses, vienmēr ir vajadzība pēc kontroles, vajadzība radīt perfektas formas, perfektu ovālu.
Mākslinieces iemīļotais baltais kaholongs sniedz visu iespējamo balto toņu dažādību. Ilgstoši lūkojoties šī akmens baltumā, sāc ieraudzīt dažādas krāsas. Šim akmenim piemīt perfekta atmosfēra, tas ir minimālistisks un kluss, inerts, bet ne garlaicīgs, pat cildens. Tas izskatās maigs un viegls, kaut gan patiesībā tāds nemaz nav. Uz baltā akmens visas detaļas ir daudz skaidrāk saredzamas. Tukšumā ir saturs. Kur ir ekspresijas un formas robeža? Kur ir minimālisma robeža?
Baltā krāsa gaida. Vai blanco stilā veidotais portrets izsaka vairāk kā fotogrāfija? Vai baltajā ainavā ir izteikts kaut kas vairāk par vienkāršu skatu no balkona? Man patīk auksta ziema, kad viss ir pārklāts ar sniegu. Tā ir klusa un mierīga, tīra un biedējoši tukša.

https://www.tarjatuupanen.com/

Fabrizio Tridenti / Itālija

Ar savu apdrukāto alumīnija plākšņu sēriju Tridenti vēlas izprovocēt skatītāju reakcijas, iesākt diskusijas, izaicināt aizspriedumus un atklāt debates par rotām. Pārvietojot fokusu no estētiskās pieredzes uz intelektuālo pieredzi, mākslinieks atspēko tradicionālos rotu aspektus – to funkcionālās, formālās un estētiskās vērtības.

Rotas koncepts tiek pilnībā mainīts uz pretējo: ķermenis un ķermeņa daļas pašas kļūst par rotām, no fona tās pārtop par galveno varoni (subjektu). Ar šo inversijas paņēmienu tiek atspoguļota ne tikai fiziska kustību ierobežošana, bet arī cilvēka „nosmakšana” sabiedrības radītajos apstākļos.
Fabrizio Tridenti vēlas parādīt un padarīt pievilcīgāku mums neredzamo un neskaidro pusi. Māksla nav eksaktā zinātne, jo acīmredzamās patiesības nav. Māksla kā atbildes reakcija uz mūsdienu kultūras tendencēm izmanto zinātniski tehnoloģisko progresu un zināšanas visos iespējamos veidos.

https://www.fabriziotridenti.it/

Pawel Kaczynski / Polija

Pēdējo gadu laikā es savā darbā koncentrējos tieši uz tēraudu kā galveno un vienīgo rotu dizaina materiālu. Es izmantoju dažādus struktūras veidus, lai piešķirtu jaunu estētisku un plastisku vērtību.

Savas darbības sākumposmā es meklēju rotu dizainā jaunas izpausmes formas. Es eksperimentēju, miksējot sudrabu ar dažādiem materiālu veidiem. Manas rotas, galvenokārt, ir darinātas no sudraba un tērauda. Es izmantoju arī bronzu. Man patīk dažādas tērauda krāsojuma tehnikas (piem., akrila, oksidētais  tērauds).

https://www.pawelkaczynski.pl/

Coco Dunmire / ASV

Es radu priekšmetus, kas pieder pie lielākām ģimenēm, bet galarezultātā ienāk pasaulē pa vienai, neatkarīgi viena no otras.

Mans ķermenis ir instruments, kas ļauj man sasaistīt sevi ar apkārtējo fizisko telpu. Valkāšanai uz ķermeņa paredzēto priekšmetu radīšana ietekmē manu realitātes izpratni, jo tad mainās fiziskā telpa mums apkārt, veids, kā mēs mijiedarbojamies, ar ko un kādā veidā. Un kā mēs mijiedarbojamies ar rotām. Tas ir iemesls, kāpēc es veidoju rotas.
Es ticu unikalitātei. Rotas tāpat kā cilvēki ir īpašas un unikālas.
Mūsu prātu vada ziņkārība. Mani darbi iegūst formu apzinātas nejaušības procesā. Es izmantoju pigmentu, sveķus, tīru sudrabu un dzelzi, lai radītu blīvu vieglumu. Vaskota papīra ietinamā nolobīšana no tikko radītās sveķu formas man vienmēr ir pārsteigums, tāpat kā mana atmiņa.

https://www.cocodunmire.com/

Beppe Kessler / Nīderlande

‘Mazie dārgumi’ – tā es aprakstu savus mākslas darbus; miniatūras skulptūras no seniem un mūsdienīgiem materiāliem, nekaunīgi kombinētas un neierobežotas ar rotu veidošanas tradīcijām. Tie izsaka manas sajūtas un domas par dzīvi. Tie aicina pieskarties un  stāsta stāstu, kas apkopots to nosaukumos.

https://www.beppekessler.nl/

Daniela Boieri / Itālija

Es, galvenokārt, strādāju ar metālu, kuram, manuprāt, piemīt pietiekama enerģija, lai nodibinātu dziļu dialogu, kas vienmēr noved mani pie jauniem, pārsteidzošiem risinājumiem; kad es iegūstu kontroli un tad zaudēju to. Lai arī kas notiktu ar mani, netīšām vai apzināti, tas liek man ieraudzīt pašai sevi un labāk sevi iepazīt. Rotas ir gan mana slimība, gan ārstēšanas līdzeklis.

Es mīlu savu darbu visās tā šķautnēs. Es ticu, ka vislielākais gandarījums dzimst dalīšanās procesā ar manis atklātajām idejām un piedzīvotajām sajūtām.
Katras rotu veidošana ir kā došanās ceļojumā bet iepriekšējas rezervācijas……………. stāsts, kas jāpastāsta
………………….. vai jānoslēpj……………….
Mirkļa laulība.

https://www.klimt02.net/

Liisa Björke / Sweden

Kur piedzimst sapņi…
Vai pastāv robeža starp realitāti un fantāziju – vai mēs zinām atšķirību?
Vai tā ir taisna vai mainīga, nenoteikta vai precīza?
Kas ir reāls un kas nav – vai mums tas vispār būtu jāzina?

Darbi ir kā mikrokosmos uz robežas, tie simbolizē portālu uz kādu no divām pasaulēm: uz reālitāti vai uz fantāziju zemi. Uzdrošinoties šķērsot robežu, zaudējot kontroli, es sāku savas dvēseles ceļojumu zemē, kur realitāte un sapnis saplūst kopā un lietu kārtība ir izjaukta un neparedzama. Izbaudi šo ceļojumu!
Es veidoju rotas, jo tā, manuprāt, ir gudra un bezgalīga iespēja izpaust savas domas. Man patīk, ka vienmēr ir ķermenis, ar kuru vari sasaistīties…bet tam nav obligāti jābūt cilvēka ķermenim…vienkārši ķermenim, kas jāizrotā.
Man patīk iespēja pašai izvēlēties jebkuru materiālu, un ja es saku, ka šis materiāls ir paredzēts rotai…tātad, tas ir domāts rotai. Vērtībai nav sakara ar materiāla cenu…tikai laiks un mīlestība, ko ieguldu šajā materiālā un darbā, padara rotu vērtīgu.

https://www.lisabjorke.se/

Ted Noten / Holande

Ted Noten ir holandiešu rotu dizaineris, kas vienmēr atrodas savas profesijas jauno robežu meklējumos. Kādreiz strādājot par mūrnieku un medbrāli psihiatriskajā slimnīcā, viņš ir pabeidzis Gerita Ritvelda Akadēmiju Amsterdamā 1990.gadā un pievērsās daiļradei, kas ir būtiski ietekmējusi visu mūsdienu rotas nozari.

Notens ir piedalījies neskaitāmajās izstādēs visā pasaulē un šobrīd viņa daiļradi publikai prezentē plaša spektra galeriju un muzeju kolekcijas.  Mercedes Benz automašīnas sazāģēšana brošiņās, mirušās pelītes ar pērļu kaklarotu ievietošana akrila veidnī: viņa darbi bieži tiek vērtēti pretrunīgi. Tajā pašā laikā Notens ievēro visas specifiskās īpatnības, kas raksturo rotu dizainu, savos darbos centrālo vietu veltot emocijām, humoram un īsiem stāstiem. 2005.gadā Atelier Ted Noten ir paplašinājuši savu ekskluzīvo rotu darbu klāstu, sākot piedāvāt dizaina (interjera) projektus, instalācijas, kā arī privāto kolekcionāru un mākslas iestāžu individuālos pasūtījumus.

www.tednoten.com

 

Izstādes atklāšana bildēs

Mediji atspoguļo izstādi “Konceptuālā rota”

Raidījumā “100 g kultūras”

 

 

%d bloggers like this: